○ [pt op tr] 예술작품 사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 Renoir rocks-with-shrimp-fishermen-1892
Artist: Pierre-Auguste Renoir from https://en.wikipedia.org/wiki/Pierre-Auguste_Renoir Title : rocks-with-shrimp-fishermen-1892 Info Permission & Licensing : Wikiart ● [pt op tr] fr
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○ [pt op tr] 꽃 공양, 나무불, 나무법, 나무승
○ [pt op tr] 아름다운 사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 Langrun_garden_skyview
046▲ 申失央业永 ■ 신실앙업영 46 ( 거듭 신/ 아홉째 지지 신 )( 잃을 실 / 놓을 일 )( 가운데 앙 / 선명한 모양 영 )( 업 업 / 일, 직업 업 )(길 영/ 읊을 영 )
033▲ 支辶尺天艹 ■ 지착척천초 33 (( 지탱할 지 )( 쉬엄쉬엄 갈 착 )( 자 척 )( 하늘 천 ) 초두머리 초 )
재춘법한자
■ 영-중-일-범-팔-불어 관련-퀴즈 [wiki-bud]Paracanonical texts (Theravada Buddhism) [san-chn]
jarā-maraṇa-vastu 老死 [san-eng]
jahāti $ 범어 can get rid of [pali-chn]
māna 慢 [pal-eng]
angaaraka.taaha $ 팔리어 m.pan for holding cinders. [Eng-Ch-Eng]
大愛道比丘尼經 Daaidao biqiuni jing; 2 fasc., translator unknown. T 1478.24.945b-955a. [Muller-jpn-Eng]
還 ゲン return [Glossary_of_Buddhism-Eng]
FISH GONG☞ A wooden gong used in Buddhist temples carved in the shape of a long fish. Like a fish which never closes its eyes even in sleep, monks and nuns should cultivate hard and never let their guard down. “In Buddhism, fish, since they never [close their eyes even in] sleep, symbolize the resiliency and wakefulness necessary on the path to Buddhahood.” Sham: 146 #0106
[fra-eng]
prospérez $ 불어 prosper [chn_eng_soothil]
灌室 The building in which the esoterics practise the rite of baptism. [vajracchedikā prajñāpāramitā sūtraṁ]
▼●[羅什] 如來滅後, 後五百歲, 有持戒修福者, 여래가 멸도(滅度)한 뒤 나중 오백년[後五百年]에도 계(戒)를 지키고 복 (福)을 닦는 이는 [玄奘] 然復, 善現, 有菩薩摩訶薩於當來世, 後時、後分、後五百歲, 正法將滅時分轉時, 具足尸羅、具德、具慧; [義淨] 妙生! 當來之世有諸菩薩具戒、具德、具慧; 06-04 अपि तु खलु पुनः सुभूते भविष्यन्त्यनागतेऽध्वनि बोधिसत्त्वा महासत्त्वाः पश्चिमे काले पश्चिमे समये पश्चिमायां पञ्चशत्यां सद्धर्मविप्रलोपे वर्तमाने गुणवन्तः शीलवन्तः प्रज्ञावन्तश्च भविष्यन्ति, api tu khalu punaḥ subhūte bhaviṣyantyanāgate'dhvani bodhisattvā mahāsattvāḥ paścime kāle paścime samaye paścimāyāṁ pañcaśatyāṁ saddharmavipralopakāle vartamāne guṇavantaḥ śīlavantaḥ prājñavantaśca bhaviṣyanti | 그리고 또한 수보리여! 위대한 존재로서 깨달음갖춘이들이 미래세에(도) 있어서, 다음번 때의 다음번 시기의 다음번 오백년에 바른 법이 파괴된 때가 되었을 때 덕목을 지닌 이들、 계행을 지닌 이들、 깊은 지혜를 지닌 이들이 된다면… ▼▷[api] ① api(ƺ.) → [또한] ② api(ƺ. and, also, besides; often used to express emphasis. even, also, very) ▼[tu] ① tu(ƺ.) → [그런데 → 그리고] ② tu(ƺ. on the contrary, on the other hand; ...; used as an emphatic particle) ▼[khalu] ① khalu(ƺ.) → [참으로] ② khalu(ƺ. indeed, certainly, truly) ▼[punaḥ] ① punaḥ(ƺ.) → [다시] ② punar(ƺ. again, once more, anew; back; on the other hand) ▼[subhūte] ① subhūte(ƾ.voc) → [수보리여!] ▼[bhaviṣyantyanāgate'dhvani] ① bhaviṣyanti(fut.Ⅲ.pl.) + anāgate(nj.→ƾ.loc.) + adhvani(ƾ.loc.) → [있어서(← 있을 것이다)、 미래세에(← 아직 오지 않은 때에)] ▼[bodhisattvā] ① bodhisattvāḥ(ƾ.nom.pl.) → [깨달음갖춘이들은] ▼[mahāsattvāḥ] ① mahāsattvāḥ(nj.→ƾ.nom.pl.) → [위대함갖춘상태인] ▼[paścime] ① paścime(nj.→ƾ.loc.) → [다음번] ▼[kāle] ① kāle(ƾ.loc.) → [때에] ▼[paścime] ① paścime(nj.→ƾ.loc.) → [다음번] ▼[samaye] ① samaye(ƾ.loc.) → [시기에] ▼[paścimāyāṁ] ① paścimāyāṁ(nj.→Ʒ.loc.) → [다음번] ▼[pañcaśatyāṁ] ① pañca+śatyāṁ(Ʒ.loc.) → [오백년에] ▼[saddharmavipralopakāle] ① sat+dharma+vipralopa+kāle(ƾ.abso.loc.) → [바른 법이 파괴된 때가] ▼[vartamāne] ① vartamāne(njp.→ƾ.abso.loc.) → [있을 때] ▼[guṇavantaḥ] ① guṇavantaḥ([nj.→]ƾ.nom.pl.) → [덕목을 지닌 이들이] guṇavantaḥ(njp.→ƾ.nom.pl.) … : 덕목을 지니고 계행을 지니며 깊은 지혜를 지니게 될 것이다. ☞ ‘여래가 滅度한 뒤 後五百年에도 戒를 지키고 福을 닦는 이는…’이라고 표현한 羅什의 譯처럼, 말세라도 덕목과 계행과 지혜를 갖춘다면 성불할 수 있는 菩薩이 될 수 있음을 나타냄. ② guṇavat(nj. endowed with good qualities, virtuous, meritorious, good, excellent) ▼[śīlavantaḥ] ① śīlavantaḥ([nj.→]ƾ.nom.pl.) → [계행을 지닌 이들이] ② śīlavat(nj.) < * + vat(possessive) < śīla(ƿ. good disposition or character; habit, custom; a moral precepts) ▼[prājñavantaśca] ① prājñavantaḥ([nj.→]ƾ.nom.pl.) + ca(ƺ.) → [그리고、 깊은 지혜를 지닌 이들이] ② prājñavat(nj.) < * + vat(possessive) < prājña(nj. intellectual; wise, learned, clever: ƾ. a wise or learned man) ▼[bhaviṣyanti] ① bhaviṣyanti(fut.Ⅲ.pl.) → [될 것이다. → 된다면,] 문장말미의 ‘bhaviṣyanti’가 없을 경우 ‘guṇavantaḥ śīlavantaḥ prājñavantaḥ’ 세 가지는 ‘bodhisattvāḥ’의 단순형용사로 취급될 수 있다. ② bhū(1.ǁ. to be, become; to be born or produced; to spring or proceed from; to happen)